Budowa drogi ekspresowej coraz bliżej
Ogłoszenia 28 Marca 201715 marca 2017 r. podpisany został Program inwestycji dla budowy S1 Kosztowy II (Mysłowice) - Suchy Potok (Bielsko-Biała). Inwestycja, polegająca na budowie drogi ekspresowej S1, znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W jej ramach zostanie zrealizowana droga ekspresowa po nowym śladzie w województwie śląskim i małopolskim, a także obwodnice miejscowości Bieruń i Oświęcim (droga krajowa nr 44).
Zakres prac budowlanych obejmuje m.in.:
- budowę 39,7 km drogi klasy S o przekroju 2x2 (dwujezdniowym po dwa pasy) z rezerwą na 2x3,
- budowę obwodnicy Oświęcimia (9,7 km) i obwodnicy Bierunia (2,1 km) klasy GP,
- budowę ośmiu węzłów drogowych z drogami krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi,
- budowę około 63 obiektów inżynierskich oraz 2 Miejsc Obsługi Podróżnych.
Projektowany odcinek drogi krajowej ekspresowej S1 jest uzupełnieniem europejskiego korytarza TEN-T. Odcinek w istotny sposób poprawi spójność komunikacyjną województwa śląskiego i małopolskiego, dostępność portu lotniczego, a także połączenie z Czechami i Słowacją. W węźle Suchy Potok w Bielsku-Białej planowany odcinek łączyć się będzie z istniejącym odcinkiem S52 Bielsko-Biała - Cieszyn w kierunku Czech, istniejącym odcinkiem S1 Bielsko-Biała - Zwardoń (z wyłączeniem skierowanego już do realizacji obejścia Węgierskiej Górki) w kierunku na Słowację.
Dla inwestycji 30 czerwca 2016 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu E (tzw. wariantu hybrydowego). Wydanie decyzji zakończyło wieloletni proces wyboru wariantu przebiegu trasy.
Przewidywane lata realizacji inwestycji w systemie „projektuj i buduj” to okres 2019 - 2022.
Harmonogram budowy brakujących odcinków S1
- Pyrzowice - Podwarpie - realizacja 2017-2019
- Podwarpie - Dąbrowa Górnicza Pogoria - realizacja 2019-2021
- Kosztowy - Bielsko-Biała Suchy Potok - realizacja 2019-2023
- Obejście Węgierskieej Górki Przybędza - Milówka - realizacja 2018-2023
W wybranym ostatecznie wariancie, droga S1 połączy Bielsko-Białą z Mysłowicami przez gminy: Brzeszcze, Bestwina, Miedźna, a następnie przez powiat bieruńsko - lędziński. Jest to tzw. wariant E (hybrydowy) zgodnie z którym wybudowana ma być 10-kilometrowa dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia, a także osobna 4-kilometrowa obwodnica Bierunia.