• język migowy
  • BIP
Oficjalny portal miasta Bierunia

Urząd Miasta Bieruń

Panorama miasta Bieruń

Urząd Miasta Bierunia

Zima5

Strona główna/Aktualności/Droga wojewódzka biegnąca z Imielina do Bierunia wyremontowana!

Droga wojewódzka biegnąca z Imielina do Bierunia wyremontowana!

Aktualności 20 Marca 2025

Dobiegła końca realizacja olbrzymiej inwestycji polegającej na kompleksowej przebudowie drogi wojewódzkiej (DW934) biegnącej od skrzyżowania z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie, przez Chełm Śląski, Kopciowice do torów kolejowych w Bieruniu (ulica Wawelska). Długość przebudowanej drogi to ponad 9 kilometrów. Na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią.

droga

Inwestycja, realizowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest już zakończona. Droga oddana została do użytku kierowców, rowerzystów i pieszych. Jest przejzdna na całej długości.

 

Także cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna została przebudowana lub przełożona. W efekcie całe 9 kilometrów to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

 

Zasadniczym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu.

Czemu służy m.in.:

  • poprawa geometrii jezdni i chodników,
  • wprowadzenie tzw. azyli, czyli wysp między pasami ruchu ograniczających prędkość pojazdów,
  • przebudowa skrzyżowań z drogami publicznymi innej kategorii,
  • korekta geometrii pionowej i poziomej drogi,
  • wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i chodników,
  • budowa ciągów pieszo-rowerowych na całym odcinku przebudowy,
  • zwiększenie odporności konstrukcji drogi na szkody górnicze.

 

foto

 

Proces przygotowania inwestycji był bardzo długi. Dość powiedzieć, że umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w roku 2015, zaś decyzję pn. Zezwolenie na Realizację inwestycji Drogowej uzyskano w roku 2018. Cztery lata póżniej, po rozstrzygnięciu przetargu, podpisaliśmy umowę z wykonawcą - czytamy na stronie internetowej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Budowa była niezwykle skomplikowana technicznie i obfitowała w rozmaite przeszkody. Jak zawsze w przypadku przedsięwzięć zakrojonych na tak dużą skalę problemem były terminowe uzgodnienia z właścicielami infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym, która także była kompletnie przebudowywana. Ponad dwa i pół roku mieszkańcy wspomnianych miejscowości borykali się z trudnościami komunikacyjnymi - pisze przedstawiciel inwestora.

 

foto

 

Zakres robót budowlanych obejmował m.in.:

  • przebudowę drogi o parametrach klasy G o długości 9 km;
  • ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy,
  • całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony;
  • przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań;
  • budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Nowozachęty,
  • budowę ronda na skrzyżowaniu z DW 780,
  • przebudowę chodników oraz budowę ciągów pieszo-rowerowych;
  • przebudowę zjazdów;
  • przebudowę zatok autobusowych;
  • zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu;
  • budowę przejść dla pieszych wraz z ich doświetleniem;
  • budowę azyli dla pieszych;
  • budowę wysp spowalniających ruch;
  • przebudowę obiektu mostowego;
  • przebudowę przepustów;
  • budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym:

 

  • budowę kanalizacji deszczowej,
  • usunięcie kolizji sieci wodociągowej,
  • usunięcie kolizji sieci gazowej,
  • budowę oświetlenia ulicznego,
  • usunięcie kolizji z siecią elektroenergetyczną,
  • usunięcie kolizji z siecią telekomunikacyjną,
  • budowę kanału technologicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW934 z ul. Brata Alberta i przejściu dla pieszych przy ul. Kowalskiej w Imielinie.

 

foto

 

Wykonawcą przybudowy była firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu, projekt wykonał Integral Sp. z o.o. w Katowicach. Rolę konsultanta sprawowała DTŚ SA w Katowicach.

 

Wartość inwestycji to 161 milionów złotych. Warto dodać, że inwestycja była dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu „Polski Ład” w wysokości ponad 140,7 mln zł. Pozostała kwota wyasygnowana była z budżetu samorządu województwa śląskiego.

 

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE:

  • Wartość inwestycji: 161 milionów złotych
  • Dofinansowanie: 140,7 miliona złotych z Rządowego Funduszu "Polski ład".
  • Inwestor: Województwo Śląskie
  • Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu
  • Okres realizacji: lipiec 2022 roku - marzec 2025 roku.

 

plakat

 

Zobaczcie jak droga wyglądała przed przebudową:

 

przed

 

foto

Podobne wiadomości:

do góry