Droga wojewódzka biegnąca z Imielina do Bierunia wyremontowana!
Aktualności 20 Marca 2025Dobiegła końca realizacja olbrzymiej inwestycji polegającej na kompleksowej przebudowie drogi wojewódzkiej (DW934) biegnącej od skrzyżowania z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie, przez Chełm Śląski, Kopciowice do torów kolejowych w Bieruniu (ulica Wawelska). Długość przebudowanej drogi to ponad 9 kilometrów. Na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią.
Inwestycja, realizowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest już zakończona. Droga oddana została do użytku kierowców, rowerzystów i pieszych. Jest przejzdna na całej długości.
Także cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna została przebudowana lub przełożona. W efekcie całe 9 kilometrów to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.
Zasadniczym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu.
Czemu służy m.in.:
- poprawa geometrii jezdni i chodników,
- wprowadzenie tzw. azyli, czyli wysp między pasami ruchu ograniczających prędkość pojazdów,
- przebudowa skrzyżowań z drogami publicznymi innej kategorii,
- korekta geometrii pionowej i poziomej drogi,
- wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i chodników,
- budowa ciągów pieszo-rowerowych na całym odcinku przebudowy,
- zwiększenie odporności konstrukcji drogi na szkody górnicze.
Proces przygotowania inwestycji był bardzo długi. Dość powiedzieć, że umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w roku 2015, zaś decyzję pn. Zezwolenie na Realizację inwestycji Drogowej uzyskano w roku 2018. Cztery lata póżniej, po rozstrzygnięciu przetargu, podpisaliśmy umowę z wykonawcą - czytamy na stronie internetowej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Budowa była niezwykle skomplikowana technicznie i obfitowała w rozmaite przeszkody. Jak zawsze w przypadku przedsięwzięć zakrojonych na tak dużą skalę problemem były terminowe uzgodnienia z właścicielami infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym, która także była kompletnie przebudowywana. Ponad dwa i pół roku mieszkańcy wspomnianych miejscowości borykali się z trudnościami komunikacyjnymi - pisze przedstawiciel inwestora.
Zakres robót budowlanych obejmował m.in.:
- przebudowę drogi o parametrach klasy G o długości 9 km;
- ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy,
- całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony;
- przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań;
- budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Nowozachęty,
- budowę ronda na skrzyżowaniu z DW 780,
- przebudowę chodników oraz budowę ciągów pieszo-rowerowych;
- przebudowę zjazdów;
- przebudowę zatok autobusowych;
- zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu;
- budowę przejść dla pieszych wraz z ich doświetleniem;
- budowę azyli dla pieszych;
- budowę wysp spowalniających ruch;
- przebudowę obiektu mostowego;
- przebudowę przepustów;
- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym:
- budowę kanalizacji deszczowej,
- usunięcie kolizji sieci wodociągowej,
- usunięcie kolizji sieci gazowej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- usunięcie kolizji z siecią elektroenergetyczną,
- usunięcie kolizji z siecią telekomunikacyjną,
- budowę kanału technologicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW934 z ul. Brata Alberta i przejściu dla pieszych przy ul. Kowalskiej w Imielinie.
Wykonawcą przybudowy była firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu, projekt wykonał Integral Sp. z o.o. w Katowicach. Rolę konsultanta sprawowała DTŚ SA w Katowicach.
Wartość inwestycji to 161 milionów złotych. Warto dodać, że inwestycja była dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu „Polski Ład” w wysokości ponad 140,7 mln zł. Pozostała kwota wyasygnowana była z budżetu samorządu województwa śląskiego.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE:
- Wartość inwestycji: 161 milionów złotych
- Dofinansowanie: 140,7 miliona złotych z Rządowego Funduszu "Polski ład".
- Inwestor: Województwo Śląskie
- Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu
- Okres realizacji: lipiec 2022 roku - marzec 2025 roku.
Zobaczcie jak droga wyglądała przed przebudową:
Podobne wiadomości:
- Mapki obrazujące trasy objazdu - w związku z zamknięciem ulicy Wawelskiej 2025-03-24
- Uwaga! Od 31 marca ulica Wawelska będzie zamknięta! 2025-03-18
- Zmiany w kursowaniu autobusów na czas budowy tunelu i ronda w Bieruniu Nowym 2025-03-17
- Jak wyglądać będzie organizacja ruchu w Bieruniu Nowym? 2025-03-05
- Spotkanie w sprawie zmiany organizacji ruchu w Bieruniu Nowym 2025-02-21
- ZAKŁADKA Inwestycje drogowe w Bieruniu - ŚLEDŹ NA BIEŻĄCO 2025-02-17
- Rondo im. STRAJKU GÓRNIKÓW KWK PIAST 1981 przejdzie metamorfozę 2024-12-30
- Ku końcowi zmierzają prace wyburzeniowe związane z budową ronda i tunelu 2024-12-30
- Rozpoczęło się wyburzanie "Okrąglaka" 2024-12-12
- Rozpoczęły się wyburzenia w związku z budową tunelu pod torami na ul. Wawelskiej 2024-11-29