Pociągiem do Tychów i do Oświęcimia? Tak. To już pewne!
Aktualności 23 Lipca 2020Podróż koleją z Bierunia do Tychów lub z Bierunia do Oświęcimia? Nowe przystanki kolejowe na terenie Bierunia? Tak, to już pewne! Trzeba wprawdzie uzbroić się jeszcze w cierpliwość, ale duży krok na drodze do realizacji tej wizji został już wykonany. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 10 mln zł na sporządzenie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim”.
Źródło informacji: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dokumentacja projektowa dla tego zadania powstać ma do końca 2022 roku. Roboty budowlane będą prawdopodobnie realizowane w kolejnej perspektywie unijnej, która przypada na lata: 2021 - 2027.
Sporo nowych stacji kolejowych
Szykują się jeszcze lepsze podróże w województwie śląskim. Zwiększy się dostępność do kolei. Przewidywana jest budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki FCA w Tychach. Przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zwiększy się komfort podróżowania, dzięki uruchomieniu nieczynnych przystanków: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Stacja Tychy Miasto zostanie połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyska dodatkowy peron.
Bieruń skomunikowany kolejowo z powiatem mikołowskim
PLK planują wygodniejsze korzystanie z przebudowanych stacji Orzesze Jaśkowice, Łaziska Średnie i Nowy Bieruń oraz z przystanków Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Wyry i Bieruń Stary. Wszystkie perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zyskają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. W orientacji pomogą czytelne oznakowania, tablice informacyjne i gabloty z rozkładami jazdy.
Z Bierunia Starego do Oświęcimia przez Bieruń Nowy
Zostanie utworzone połączenie Tychy - Bieruń Stary - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim. Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 min.
Według planów pociągi pojadą po 45 km nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko - Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej, pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację projektową dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim”. Jej wartość to 10,4 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i ma potrwać do połowy 2022 roku. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie unijnej 2021 - 2027.
Jak wygląda stan przygotowań infrastruktury naszego miasta na rozwój transportu kolejowego?
Przeczytajcie poniższy tekst:
Warto przypomnieć, że Urząd Miejski w Bieruniu, od kilku lat czyni starania aby rewitalizacja linii kolejowych zakończyła się powodzeniem. Gmina ściśle współpracuje tu z innymi samorządami (Orzesze, Wyry, Tychy, Łaziska Górne, Oświęcim) jak i samą spółką kolejową (PKP PLK S.A.). Podkreśmy: wspólne sfinalizowanie wykonania Studium Wykonalności dla tego przedsięwzięcia oraz uruchomienie konkursu w ramach RPO WŚL 2014-2020 na sfinansowanie samej dokumentacji konkursowej (ewenement - w tym okresie programowania UE nie dofinansowywała tego typu zadań, które polegałyby na wykonaniu samej dokumentacji projektowej) to niewątpliwie ogromny sukces! Zdobycie przez spółkę dofinansowania na kilkunastomilionowe zadania projektowe, sfinalizowanie przetargu i zawarcie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej przez spółkę kolejową to kolejne sukcesy i efekt kilkuletniej pracy m.in. naszego Urzędu.
Wizualizacja nowego budynku dworca kolejowego w Bieruniu Nowym
- termin oddania inwestycji: druga połowa 2021 roku
Czytaj również:
Podobne wiadomości:
- Ogłoszono przetarg na przebudowę skrzyżowania ulic Warszawskiej i Wawelskiej oraz na budowę tunelu 2024-03-11
- Europejski Tydzień Mobilności - BIERUŃ ROWEREM STOI! 2023-09-18
- Bieruń przaje rowerzystom! 2023-08-13
- Ku końcowi zmierza przebudowa ulicy Kolejowej 2023-07-13
- Rozpoczęły się roboty budowlane na ulicy Kolejowej! 2023-03-28
- Rusza przebudowa ulicy Kolejowej (etap I) 2022-12-23
- Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Krakowskiej - wkrótce wznowienie prac 2022-08-23
- Centrum przesiadkowe etap II. Powstaje spójna sieć dróg rowerowych 2022-08-10
- Jak idzie budowa ścieżek rowerowych w Bieruniu? 2022-07-14
- Asfaltowanie ścieżek rowerowych 2022-07-12