• język migowy
  • BIP
Oficjalny portal miasta Bierunia

Bieruń Świąteczny

Bieruń Świąteczny

Zima5

Strona główna/Aktualności/Wystawa pt.: DWORZEC W BIERUNIU NOWYM. DAWNIEJ I DZIŚ dostępna w poczekalni dworca

Wystawa pt.: DWORZEC W BIERUNIU NOWYM. DAWNIEJ I DZIŚ dostępna w poczekalni dworca

Aktualności 31 Grudnia 2021

W związku z uroczystym otwarciem Centrum Przesiadkowego w Bieruniu Nowym, Wydział Promocji Urzędu Miejskiego w Bieruniu przygotował wystawę mobilną pt.: DWORZEC W BIERUNIU NOWYM. DAWNIEJ I DZIŚ. Wystawa znajduje się w poczekalni dworca kolejowego (na parterze) i dostępna jest dla mieszkańców i turystów codziennie, w godzinach otwarcia dworca (w godzinach kursowania pociągów). Zachęcamy do oglądania wystawy!

 

WystawaWięcej zdjęć wystawy znajduje się u dołu strony

 

Dworzec w Bieruniu Nowym ma 160 lat. Dawniej tętnił życiem i był niezwykle ważnym, prestiżowym oraz popularnym obiektem na mapie Śląska. Jego długą, bogatą i bardzo ciekawą historię poznać można oglądając wystawę DWORZEC W BIERUNIU NOWYM. DAWNIEJ I DZIŚ.

Na ośmiu planszach streszczona jest historia kolei w Bieruniu oraz losy zabytkowego budynku dworca PKP. Wspomniane są też najciekawsze wydarzenia związane z historią dworca - m.in.: przejazd pociągu papieskiego.

Zaprezentowane są ponadto zdjęcia z realizacji zakończonej własnie inwestycji - widać na nich stan budynku sprzed remontu, zmiany jakie zachodziły w trakcie i efekt końcowy!

 

Dworzec

Więcej o historii dworca i kolei w Bieruniu Nowym dowiedzieć można się czytając tekst, jaki Jarosław Mokry - członek Rady Miejskiej w Bieruniu wygłosił podczas uroczystego otwarcia Centrum Przesiadkowego. Poniżej zamieszczamy w dwóch częściach treść przemówienia.

 

Treść przemówienia o historii kolei w Bieruniu (część I) wygłoszonego przez Radnego Rady Miejskiej w Bieruniu Jarosława Mokrego: Pociągiem z XIX do XXI wieku. Był czas, że stacja kolejowa w Nowym Bieruniu (bo tak brzmi jej nazywa, jeżeli chcemy kupić bilet kolejowy w kasie biletowej) odegrała ważną rolę cywilizacyjną dla naszej miejscowości i okolicy. W latach świetności w XIX i XX wieku oprócz kasy biletowej i poczekalni, swoje pomieszczenia miała tu żandarmeria, oraz znajdował się posterunek celników. Na Wiśle, bowiem przebiegała granica państwowa Prus i Galicji. W budynku funkcjonowała także restauracja dla podróżnych. Sam budynek dworca został oddany do użytku w 1859 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Mysłowic do Bierunia Nowego. Śląsk był wtedy częścią Prus, a kolej była konieczna dla jego dalszego rozwoju i zapewnienia transportu węgla i innych produktów. Połączenie kolejowe Bierunia Nowego z galicyjskim Oświęcimiem nastąpiło 5 lat później, tj. 16 marca 1863 r. Był to ostatni odcinek berlińskiej linii kolejowej. Dodam, że w tym czasie sąsiednie miasta: Pszczyna i Bieruń Stary nie posiadały kolei. Bieruń Stary o własne połączenie starał się ponad 100 lat - udało się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Do ważnej kwestii należy również fakt, że od 1917 roku przez 5 lat w poczekalni dworca, w której się znajdujemy, odbywały się katolickie Msze św. Z tamtego czasu ocalono od zniszczenia ikonę Jezusa Chrystusa, która stanowi swoisty „fundament” parafii "pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa". Budynek kościoła został wykupiony od protestantów przez katolików dopiero w 1922 roku. Wzmianka na ten temat pojawiła się na tablicy stałej zamontowanej przed budynkiem dworca.

Współcześnie, do ważnego wydarzenia doszło 29 maja 2009 roku, kiedy to na stację Nowy Bieruń wjechał pociąg papieski - „Totus Tuus”. Peron był wtedy wypełniony po „brzegi” przez wiernych trzech bieruńskich parafii wraz ze swoimi proboszczami i władzami miasta. O uroczystą oprawę tego wydarzenia zadbali członkowie chóru „Harmonia”, zespół „Nowobierunianki”, strażacy OSP Bieruń Nowy i orkiestra dęta KWK „Piast”. W XIX i w części XX w. kolej stanowiła główny środek transportu i komunikacji pasażerskiej. Korzystało z niej mnóstwo osób dojeżdżających do pracy, szkół, robiących zakupy w większych ośrodkach miejskich. Z czasem niestety, kolej traciła na znaczeniu - tak też było w Bieruniu. Pasażerowie przesiedli się na inne środki transportu, zwłaszcza na indywidualne samochody, a oferta przewozowa kolei stawała się coraz uboższa. Budynek dworca przez wiele lat popadał w ruinę. Dotyczyło to również znajdujących się tu mieszkań zajmowanych przez pracowników kolei. Jednym z jego ostatnich mieszkańców był ś.p. Roman Barów, wielki miłośnik kolei, lokalny fotograf życia codziennego. Po jego śmierci a potem pana Józefa Chronowskiego mieszkania opustoszały. Przejęcie od PKP PLK niszczejącego budynku przez Gminę Bieruń otworzyło możliwość jego remontu i adaptację na potrzeby centrum przesiadkowego, aby dalej mógł służyć mieszkańcom i podróżnym w sposób dostosowany do dzisiejszych realiów. Prawdę mówiąc, gdyby nie środki z Unii Europejskiej do remontu by nie doszło. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 9 mln zł, i obejmował również, budowę nowych ścieżek rowerowych i oświetlenie czterokilometrowego odcinka drogi rowerowej - łączącej Bieruń Nowy i Bieruń Stary. Równolegle PKP PLK wyremontowało przejście podziemnie. We wcześniejszych latach nastąpiła przebudowa, przyległych do dworca ulic Kosynierów i Ofiar Oświęcimskich, zachowując ich historyczny charakter i stanowiących jedną całość.W poczekalni budynku dworca znajduje się wystawa przygotowana przez pracowników Urzędu Miejskiego w Bieruniu pt. „Dworzec w Bieruniu Nowym dawniej i dziś”, do której obejrzenia Państwa bardzo serdecznie zachęcamy.

 

 

Jarek MokryRadnyJarosław Mokry opowiedział o historii kolei w Bieruniu Nowym

 
 

Treść przemówienia o historii kolei w Bieruniu (część II) wygłoszonego przez Radnego Rady Miejskiej w Bieruniu Jarosława Mokrego: Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna? W skrócie mówiąc, aby poprawić komfort podróżowania, aby uruchomić ekologiczny sposób transportu dbając o nasze środowisko. Już dziś pociąg do Katowic jedzie raptem trzy kwadranse, a biorąc pod uwagę problemy z parkowaniem samochodów w centrum dużych miast i politykę parkingową, jest to czas naprawdę konkurencyjny. Do tego dodam planowaną budowę drogi S1 i przebudowę drogi wojewódzkiej 934 które w okresie realizacji będą determinować potężne korki w regionie. Dodatkowo rysują się naprawdę dobre perspektywy związane z koleją metropolitalną, która ma odtworzyć odnogę w kierunku Bierunia Starego i Tychów. Znakomicie to zwiększy możliwości połączeń i podróży pociągiem - właśnie z tego wspaniałego obiektu. Spółka PKP PLK opracowuje dokumentację projektową na rewitalizację linii kolejowej Orzesze- Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim. Prace projektowe mają zostać zakończone w 2022 r. Władze regionalne, metropolitarne i lokalne zabiegają, aby inwestycja ta była realizowana w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.

Zdajemy sobie sprawę, że sam budynek nowoczesnego centrum przesiadkowego nie wystarczy, aby mieszkańcy w pełni korzystali z kolei. Liczymy na to, że Zarząd Transportu Metropolitalnego, Koleje Śląskie, PKP PLK zadbają o właściwą obsługę tego centrum. Jako gmina zamierzamy, aby budynek tętnił życiem, na nowo pełnił funkcję rozwojową - miastotwórczą. Będą znajdować się tutaj odpowiednie instytucje. Już od dziś są tu biura Muzeum Miejskiego, które prowadzić będzie punkt informacji turystycznej. Będą tutaj organizowane dla podróżnych i mieszkańców wystawy, wernisaże i prelekcje o historii kolejnictwa w mieście. Część biur oczywiście będzie zajmowana przez służby Polskich Kolei Państwowych. Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej. Sprawne połączenia kolejowe zwiększają atrakcyjność nowoczesnego miasta opartego na zrównoważonym niskoemisyjnym transporcie miejskim. I tak dotarliśmy pociągiem z XIX do XXI w. - patrząc optymistycznie w przyszłość kolei w Bieruniu.

 

Podobne wiadomości:

do góry