Zakończono realizację projektu "Dostępna szkoła" w bieruńskich podstawówkach
Aktualności 5 Czerwca 2024Zakończyła się realizacja projektu DOSTĘPNA SZKOŁA w bieruńskich podstawówkach. Jego celem było skuteczne wyeliminowanie barier w różnych obszarach, m.in.: architektonicznym, technicznym, edukacyjno-społecznym, związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry. Dzięki zrealizowanym działaniom w obu naszych szkołach (we wszystkich czterech obiektach) znacząco poprawiła się szeroko rozumiana dostępność. Miasto Bieruń pozyskało ponad 1,5 miliona złotych dofinansowania na realizację projektu.
W SP3 wyeliminowano bariery architektoniczne
- Wartość pozyskanego na wszystkie działania dofinansowania to 1 591 298,08 zł
Projekt „Dostępna Szkoła” powstał z myślą o szkołach podstawowych wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności. Celem projektu było wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczać standardy w obszarze dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły i procedur. W ramach projektu przetestowano Model w szkołach w całej Polsce, dzięki środkom przekazanym w formie grantów organom prowadzącym szkoły. Miasto Bieruń przystąpiło do projektu i skutecznie pozyskało środki zewnętrzne na realizację rozmaitych przedsięwzięć poprawiających dostępność.
Kącik wyciszenia w SP1
Projektem objęte zostały obie nasze podstawówki:
1. Szkoła Podstawowa nr 3 im. Orła Białego w Bieruniu - szkoła osiągnęła pełny poziom dojrzałości zgodny z modelem Dostępnej Szkoły,
2. Szkoła Podstawowa nr 1 w Bieruniu - szkoła osiągnęła częściowy poziom dojrzałości zgodny z modelem Dostępnej Szkoły.
Aby dostosować szkoły do standardów określonych w Modelu Dostępnej Szkoły na poziomie podstawowym koniecznym było wykonanie następujących działań:
- Prace adaptacyjne zwiększające dostępność szkoły: malowanie ścian, wymiana posadzki i balustrad, montaż rolet, wytyczenie miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami, dostosowane i oznakowane wejść do szkół.
- Zakup wyposażenia i urządzeń zwiększających dostępność szkoły (m.in. urządzenia do transportu uczniów z ograniczeniami na wyższe kondygnacje, zakup mebli itp.);
- Zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu komputerowego i multimedialnego;
- Organizacja zajęć dla dzieci odnoszących się do testowania MDS, powiązanych ze zwiększaniem dostępności np. zajęcia w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET);
- Szkolenia, kursy, studia podyplomowe zwiększające świadomość oraz kompetencje kadry pedagogicznej i niepedagogicznej szkoły. W ramach projektu z zakresu dostępności przeszkolono 135 nauczycieli oraz 45 osoby z kadry niepedagogicznej. Ponadto 2 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe na kierunku EEG-Biofeedback.
Nowa toaleta dla osób niepełnosprawnych w SP1
W obszarze architektonicznym zrealizowano następujące działania:
- przebudowano schody prowadzące do głównego wejścia,
- wymalowano pas oddzielający bieg dla pieszych od biegu dla samochodów,
- wyznaczono i oznakowano miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych oraz zamontowano tablice informacyjne,
- wybudowano nowe toalety dla osób niepełnosprawnych,
- przebudowano istniejące toalety i wyposażono je dla osób niepełnosprawnych
- wymalowano pasy kontrastujące na korytarzach, oddzielające płaszczyzny poziome od pionowych,
- naklejono pasy kontrastowe na szklanych drzwiach,
- oznaczono pierwsze i ostatnie schody w ciągach zewnętrznych i wewnętrznych,
- oznaczono szklane drzwi;
- oznaczono pomieszczenia nowymi tabliczkami, które zawierają pismo braille’a;
- zamontowano nowe balustrady w klatkach schodowych
- uzupełniono brakujące pochwyty w każdym ciągu schodów,
- zakupiono nowe stojaki na rowery;
- wyznaczono miejsce na wózki inwalidzkie i sprzęt rehabilitacyjny;
Sale lekcyjne zostały specjalistycznie wyposażone i przystosowane do uczniów z niepełnosprawnościami
W obszarze technicznym zrealizowano następujące działania:
- wyposażono gabinety specjalistyczne (pedagogów, psychologa, rewalidacyjne i logopedyczny) w nowe meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne dostosowane dla dzieci z różnorodnymi niepełnosprawnościami i zaburzeniami;
- zakupiono urządzenie EEG-Biofedback oraz sfinansowano nauczycielom studia podyplomowe oraz szkolenia z zakresu prowadzenia terapii EEG-Biofedback;
- wyposażono gabinety pielęgniarek szkolnych w nowe regulowane kozetki oraz pomoce do komunikacji wspomagającej i alternatywnej;
- świetlice szkolne otrzymały nowe pomoce dydaktyczne, meble do kącików relaksacyjnych oraz regulowane stoliki i krzesła;
- zakupiono nowe meble do bibliotek szkolnych;
- biblioteki szkolne zostały doposażone w książki z powiększoną czcionką oraz e-booki;
- biblioteki, stołówki szkolne, świetlice szkolne zostały dostosowane pod kątem osób niepełnosprawnych (posiadają pasy kontrastujące, oddzielajace powierzchnie pionowe od poziomych, stoły i krzesła z regulacją wysokości i katem nachylenia blatu);
- 10% sal lekcyjnych posiada krzesła i stoły z regulacją wysokości i katem nachylenia blatu;
- zakupiono i zamontowano nowe rolety w części sal lekcyjnych;
- doposażono placówki w nowy sprzęt - zakupiono laptopy z oprogramowaniem, monitory interaktywne, kolorowe drukarki laserowe, laminarki, a także w programy multimedialne oraz nowe pomoce dydaktyczne;
- na korytarzach szkolnych pojawiły się kąciki wyciszenia z materacami, poduchami, pufami, huśtawkami i słuchawkami wyciszającymi;
- opracowano nowe instrukcje przeciwpożarowe, uwzględniające ewakuację osób posiadających zróżnicowane niepełnosprawności.
W obszarze edukacyjno-społecznym zrealizowano następujące działania:
- przeszkolono kadrę pedagogiczną i niepedagogiczną w zakresie alternatywnych i wspomagających metod i form pracy, uniwersalnego projektowania, a także pracy z uczniem niepełnosprawnym, w tym ze spektrum autyzmu;
- dostosowano procedury szkolne;
- opracowano nowe wzory dokumentów szkolnych;
- prowadzone są zajęcia z wykorzystaniem zasad uniwersalnego projektowania;
W obszarze organizacyjnym zrealizowano następujące działania:
- dostosowano strony internetowe szkół pod kątem osób niepełnosprawnych;
- przeszkolono kadrę pedagogiczną z zakresu dostępności cyfrowej i informacyjnej.
Alfabet Braille'a pojawił sią na opisach zamieszczonych ta tabliczkach w szkołach
Od 1 września 2021 r. do 30 września 2023 r. Gmina Bieruń realizowała przedsięwzięcie grantowe „Bieruńskie Szkoły Podstawowe dostępne dla wszystkich”, finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Dostępna szkoła” realizowanego przez Fundację „Fundusz Współpracy”. Celem przedsięwzięcia było spełnienie przez szkoły podstawowe standardów wypracowanych w ramach Modelu Dostępnej Szkoły w obszarach dostępności architektonicznej, technicznej, edukacyjno-społecznej i organizacyjnej szkoły. Wartość grantu wyniosła 1 591298, 08 zł.
DOSTĘPNA SZKOŁA - projekt zrealizowany w SP1
DOSTĘPNA SZKOŁA - projekt zrealizowany w SP3
Podobne wiadomości:
- Budżet Miasta Bierunia na rok 2025 przyjęty jednogłośnie 2024-12-19
- Budowa drogi S1 i inne inwestycje drogowe- nowe informacje 2024-11-06
- Budowa drogi ekspresowej S1 - nowe zdjęcia 2024-11-04
- Budowa drogi ekspresowej S1 - informacje 2024-10-21
- Inwestycje drogowe zrealizowane w Bieruniu tego lata - PODSUMOWANIE 2024-10-07
- Eko Pracownia "Pod chmurką" przy SP3 zrealizowana 2024-05-22
- Zmodernizowano infrastrukturę rekreacyjną na ul. Królowej Jadwigi 2024-04-15
- Modernizacja kompleksu sportowego przy SP3. Trwają procedury odbioru robót 2024-04-12
- Postępują prace związane z budową eko pracowni "Pod chmurką" przy Szkole Podstawowej nr 3 2024-04-12
- Podsumowanie kadencji 2018-2024. CHODNIKI, PARKINGI I OŚWIETLENIE LED 2024-04-04