Zielone światło dla budowy ścieżki rowerowej Bieruń-Tychy
Aktualności 16 Kwietnia 2025No i stało się! Droga rowerowa łącząca Bieruń z Tychami staje się faktem. Jest dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację tej inwestycji. Droga rowerowa pobiegnie wzdłuż ulicy Oświęcimskiej - od ronda z ulicą Serdeczną w Tychach aż do ulicy Marcina w Bieruniu. Długość trasy to 3 kilometry. Wartość całej inwestycji to ponad 38 milionów złotych. Dofinansowanie wynosi prawie 26 milionów 600 tysięcy złotych.
Trasa przebiegu drogi rowerowej
- Zadanie jest bardzo duże! - komentuje Burmistrz Miasta Bierunia Sebastian Macioł. - Kwota ponad 38 milionów złotych za kilka kilometrów ścieżki rowerowej wydaje się być kwotą zabójczą. Ale trzeba zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę mówimy tu o rozbudowie ulicy Oświęcimskiej wraz z budową drogi rowerowej i ciągu pieszego. Najtrudniejszym elementem tej inwestycji będzie przebudowa skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ulicą Świerczyniecką (wraz z instalacją sygnalizacji świetlnej). Na kwotę tą składają się także wykupy nieruchomości pod rozbudowę drogi, bo inwestycja ta realizowana jest na podstawie specustawy - dodaje Burmistrz.
Jakie koszty poniesie Bieruń?
- Wartość robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego po stronie Bierunia to około 4 miliony 800 tysięcy złotych.
- Wartość dofinansowania przypadającego na Bieruń to ponad 3 miliony 850 tysięcy złotych.
- Wkład własny Bierunia to około 1 milion złotych.
Droga rowerowa zostanie wykonana zgodnie z obowiązującymi standardami infrastruktury rowerowej. Oprócz robót drogowych i przebudowy infrastruktury technicznej inwestycja przewiduje także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu, w tym oddzielenie trasy rowerowej od jezdni pasem niskiej zieleni, rozdzielenie drogi dla rowerów od chodników w rejonie przystanków komunikacji publicznej, doświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów, wbudowanie w nawierzchnię ciągów pieszych elementów integracyjnych dla osób z dysfunkcją wzroku.
Trasa przebiegu drogi rowerowej
Długo czekaliśmy na tą wiadomość!
Spójrzmy na rys historyczny...
2016 rok
- Pierwsze spotkania władz Bierunia z władzami Tychów i dyrektorem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach w sprawie realizacji wspólnej inwestycji i przygotowania się do postępowania przetargowego na projekt ścieżki rowerowej
- Inwestycja od początku jawiła się jako bardzo trudna do realizacji choćby ze względu na fakt, że pas drogowy ulicy Oświęcimskiej należy do Tychów, natomiast znajduje się na terenie administracyjnym Bierunia. Powodowało to wiele problemów - komentuje Sebastian Macioł.
2017 rok
- Tychy podpisały umowę z firmą projektową na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na realizację tej inwestycji.
- Projektowanie trwało bardzo długo, bo zwieńczone zostało sukcesem, czyli uzyskaniem decyzji ZRID, dopiero w zeszłym roku - mówi Burmistrz Sebastian Macioł. - Po drodze pojawiło się mnóstwo problemów. Jednym z nich była kwestia odwodnienia - okazało się bowiem, że mamy do czynienia z trzema wododziałami, w związku z tym wody opadowe ciążą do trzech różnych odbiorników. Projektant musiał uporać się z tą trudnością. Poza tym prace projektowe były wstrzymane na ponad rok w związku z budową ulicy Logistycznej, która prowadzi do Centrum Logistycznego (Panattoni Park Bieruń). Okazuje się, że pewne inwestycje nie mogą być realizowane jednocześnie, bo nie można wówczas uzyskać decyzji ZRID - wyjaśnia Burmistrz.
2024 rok
- LUTY - Władze Tychów i Bierunia podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy ulicy Oświęcimskiej i budowy trasy rowerowej z Tychów do Bierunia.
- III KWARTAŁ - Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na realizację tej inwestycji.
- WRZESIEŃ - Miasto Tychy złożyło wniosek aplikacyjny o dofinansowanie tej inwestycji w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego na lata 2021-2027 (działanie: Regionalne Trasy Rowerowe - ZIT).
2025 rok
- KWIECIEŃ - Inwestycja otrzymała dofinansowanie w wysokości 26 593 238,88 złotych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027.
2027 rok
- GRUDZIEŃ - Maksymalny termin realizacji inwestycji.
Trasa przebiegu drogi rowerowej
Całkowity koszt projektu dla obydwu partnerów wynosi 38 395 427,31 złotych, a dofinansowanie 26 593 238,88 złotych z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (działanie: Regionalne Trasy Rowerowe - ZIT). Miasto Bieruń partycypować będzie w kosztach w kilkunastu procentach.
Teraz Miasto Tychy przymierza się do ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację inwestycji. W międzyczasie podpisana zostanie umowa z Marszałkiem Województwa Śląskiego na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Ostatecznym terminem realizacji zadania wynikającym z wniosku aplikacyjnego jest grudzień 2027 roku.
- Mamy nadzieję, że inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej - mówi Sebastian Macioł.
Powtórzmy: Droga rowerowa rozpocznie się na tyskim rondzie Oświęcimska - Serdeczna, pobiegnie przez 3 kilometry wzdłuż ulicy Oświęcimskiej i skończy się na skrzyżowaniu z ulicą Marcina w Bieruniu, gdzie istnieje już bieruńska ścieżka rowerowa.
Ścieżka pobiegnie do ulicy Marcina i połączy się z istniejącą drogą rowerową
Trasa przebiegu drogi rowerowej Bieruń-Tychy
Podobne wiadomości:
- Trwa budowa przedszkola z oddziałami żłobkowymi na ulicy Chemików 2025-04-17
- Remont ulic Jagiełły i Wawelskiej przy okazji przebudowy skrzyżowania 2025-04-16
- Metrorower elektryczny. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ruszyła z wypożyczalnią! 2025-04-14
- Zaglądamy na plac budowy przedszkola z oddziałami żłobkowymi. ZOBACZ WIDEO! 2025-04-10
- Wre robota na placu budowy drogi S1 Koszowy (Mysłowice) - węzeł Bieruń 2025-04-07
- Dom Kultury GAMA przechodzi metamorfozę! 2025-04-02
- Droga wojewódzka biegnąca z Imielina do Bierunia wyremontowana! 2025-03-20
- Uwaga! Od 31 marca ulica Wawelska będzie zamknięta! 2025-03-18
- Kolejny etap prac nad budową przedszkola z oddziałami żłobkowymi. ZOBACZ WIDEO! 2025-03-06
- Jak wyglądać będzie organizacja ruchu w Bieruniu Nowym? 2025-03-05