Standardy Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Bieruniu
Urząd Miejski w Bieruniu jest przyjazny dzieciom. Troska o bezpieczeństwo, dobro oraz dorastanie dzieci w szacunku i godności są ważne dla społeczności naszego miasta, ważne w działaniach podejmowanych przez pracowników Urzędu. W naszym Urzędzie obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.
Zasady bezpiecznych relacji
- Najważniejszą zasadą dla pracowników i kontrahentów jest to, aby działać na rzecz dobra małoletnich. Powinni oni traktować dzieci z szacunkiem, uwzględniać ich godność i potrzeby. Nie wolno krzywdzić małoletnich w żadnej formie. Pracownicy i kontrahenci muszą działać zgodnie
z prawem, wewnętrznymi zasadami Urzędu oraz w ramach swoich kompetencji. - Zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi dotyczą wszystkich pracowników i kontrahentów, którzy mają kontakt z małoletnimi w imieniu Urzędu.
- Zasady bezpiecznych relacji w kontaktach z małoletnimi obowiązują na terenie Urzędu i poza nim.
- Pracownicy i kontrahenci muszą:
- utrzymywać profesjonalną relację z małoletnim i zawsze zastanawiać się, czy reakcja, komunikat lub działanie wobec małoletniego są̨ adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
i sprawiedliwe wobec innych małoletnich; - działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, żeby zmniejszyć ryzyko błędnego zrozumienia zachowania wobec dziecka;
- zachować w komunikacji z małoletnim cierpliwość i szacunek;
- uważnie słuchać dzieci i odpowiadać im w sposób dostosowany do ich wieku i sytuacji;
- doceniać i szanować pomysły dzieci w podejmowanych działaniach;
- traktować każde dziecko równo (bez względu na jego płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd);
- szanować prywatność małoletniego;
- informować małoletniego o decyzjach, które go dotyczą, i brać pod uwagę jego oczekiwania;
- unikać niepotrzebnego ryzyka w pracy z małoletnim - sprawdzać, czy sprzęt i otoczenie są bezpieczne.
- utrzymywać profesjonalną relację z małoletnim i zawsze zastanawiać się, czy reakcja, komunikat lub działanie wobec małoletniego są̨ adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
- Pracownikom i kontrahentom nie wolno:
- zawstydzać, upokarzać, ignorować ani obrażać małoletniego oraz podnosić głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa jego lub innych małoletnich;
- bić, szturchać, popychać ani w żaden sposób naruszać nietykalności fizycznej małoletniego;
- dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za niewłaściwy. Kontakt fizyczny
z małoletnim musi być zawsze jawny i nie może wynikać z relacji władzy; - bawić się w sposób, który może być niebezpieczny, jak łaskotanie czy udawanie walki;
- nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek romantycznych lub intymnych relacji. Dotyczy to także żartów czy komentarzy o charakterze seksualnym. Jeśli pracownik lub kontrahent darzy uczuciem małoletniego lub odwrotnie, należy to zgłosić kierownikowi komórki organizacyjnej;
- robić zdjęć, nagrywać głosu ani filmować małoletnich w celach prywatnych;
- udostępniać zdjęć małoletnich bez pisemnej zgody ich opiekunów. Nie dotyczy to zdjęć
z wydarzeń, gdzie małoletni są tylko częścią większej grupy, jak na przykład na imprezie; - zapraszać małoletniego do swojego domu ani spotykać się z nim poza godzinami pracy. Jeśli trzeba się spotkać, trzeba poinformować kierownika komórki organizacyjnej, a opiekun
i małoletni muszą się zgodzić; - kontaktować się z małoletnimi przez prywatne telefony, e-maile czy media społecznościowe. Kontakt może się odbywać tylko za pomocą służbowych kanałów komunikacji;
- zachowywać się niestosownie w obecności małoletnich. To znaczy: używać wulgarnych słów, robić obraźliwych uwag lub wykorzystywać relacji władzy do zastraszania czy przymuszania;
- nie faworyzować żadnego małoletniego.
- Małoletni musi:
- zachować szacunek w komunikacji z innymi, słuchać i nie przerywać, gdy się wypowiadają;
- uznawać, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób;
- pamiętać, że żarty, które nie bawią drugiej osoby albo sprawiają jej przykrość, nie są żartami
i taką zabawę słowną natychmiast należy przerwać; - używać słowa „STOP”, jeśli dana forma interakcji mu nie odpowiada;
- rozwiązywać konflikty w rozsądny sposób. Jeśli nie uda mu się rozwiązać konfliktu samodzielnie, powinien zwrócić się o pomoc do opiekuna ze strony Urzędu;
- szanować przestrzeń intymną i prawo do prywatności innych osób;
- unikać wchodzenia w sytuacje, które mogą mieć dla niego i innych negatywne konsekwencje.
- Małoletniemu nie wolno:
- krzyczeć na innych, ignorować, obrażać, wyśmiewać czy wykluczać z grupy;
- używać obraźliwego języka, wulgaryzmów;
- bić się, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalności fizycznej innych ani używać jakiejkolwiek przemocy fizycznej;
- nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku innych bez wyraźnej zgody;
- pożyczać rzeczy innych bez ich zgody oraz zabierać, ukrywać rzeczy innych osób;
- spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji oraz zachęcać małoletnich do ich spożycia.
- Jeżeli małoletni zauważy nieodpowiednie zachowanie ze strony innego małoletniego lub dorosłego (mowa o nich w punkcie 5 i 6), musi poinformować o tym opiekuna ze strony Urzędu.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia małoletnich
- Sygnały, które mogą świadczyć o tym, że małoletni jest krzywdzony, obejmują:
- oznaki emocjonalne - małoletni wykazuje objawy zaburzeń emocjonalnych, np. apatię, lęk, wybuchy agresji, niskie poczucie własnej wartości, skrajne zmiany nastroju;
- symptomy behawioralne - małoletni prezentuje trudności w zachowaniu, np. agresję, autoagresję, ucieczki z domu, wagary, stosuje substancje psychoaktywne;
- symptomy fizyczne - małoletni ma obrażenia ciała, które mogą świadczyć o przemocy fizycznej, np. siniaki, otarcia, złamania;
- symptomy seksualne - małoletni prezentuje zachowania seksualne niewłaściwe dla jego wieku, np. nadmierne zainteresowanie tematyką seksualną;
- symptomy zaniedbania - małoletni jest niedożywiony, zaniedbany higienicznie, brakuje mu podstawowych rzeczy niezbędnych do codziennego funkcjonowania;
- czynniki ryzyka krzywdzenia - cechy, stan lub zachowania, które zwiększają prawdopodobieństwo, że małoletni jest krzywdzony, ale nie są z nim równoznaczne (np. uzależnienie alkoholowe rodzica, choroba przewlekła małoletniego, problemy natury prawnej w rodzinie).
- Jeśli pracownik Urzędu podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony przez innego małoletniego, sporządza notatkę służbową i przekazuje ją kierownikowi komórki organizacyjnej. Informuje także opiekuna małoletniego z Urzędu o swoich podejrzeniach.
- Plan wsparcia małoletniego obejmuje:
- zapewnienie przez Urząd bezpieczeństwa małoletniemu, w tym zgłoszenie właściwym podmiotom, że istnieje podejrzenie jego krzywdzenia - to kluczowa kwestia;
- rozpoznanie, jakie są potrzeby małoletniego w zaistniałej sytuacji;
- formy wsparcia oferowane małoletniemu przez Urząd, a także wskazanie osób, które mają je realizować;
- propozycje skierowania małoletniego do zewnętrznej specjalistycznej placówki, jeśli istnieje taka potrzeba.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu na terenie Urzędu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami
- Urząd, w ramach zadań realizowanych przez małoletnich na jego terenie, zapewnia im dostęp do Internetu oraz zabezpiecza małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Komputery włączone do infrastruktury Urzędu z dostępem do Internetu są monitorowane i zabezpieczone przed dostępem do szkodliwych treści przez Wydział Informatyki.
- Urząd stosuje standardowe mechanizmy filtrowania treści, dlatego małoletni mogą korzystać
z dostępu do Internetu przez komputery Urzędu pod nadzorem opiekuna lub innego wskazanego pracownika Urzędu. - Jeżeli Urząd wykryje, że małoletni przegląda niebezpieczne treści, to opiekun małoletniego z Urzędu lub inny pracownik informuje o tym kierownika komórki organizacyjnej. Kierownik komórki wraz z pracownikiem Wydziału Informatyki przeprowadza z małoletnim rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie i informuje o niej opiekunów prawnych.
- Jeżeli podczas rozmowy okaże się, że małoletni jest krzywdzony, Urząd podejmuje działania opisane w standardach.